De Casino Case

20 apr. 2023

Stel je voor: een grote (overheids)organisatie doet jou onrecht aan. Alles in jou zegt dat dat niet oké is en dat je dat niet hoeft te pikken. Maar ja, hoe neem je het in je eentje op tegen zo’n grote tegenpartij? Met deze vraag kwam één van onze cliënten bij Fyner. Een groot Nederlands casino kwam bepaalde wettelijke verplichtingen niet na en deze client was daarvan de dupe geworden. Wij waren het helemaal eens met onze cliënt: dit had niet mogen gebeuren! Fyner ging daarom voor hem de strijd aan tegen het casino. In deze blog vertellen we je meer over de casino case. 

 

Wat was er aan de hand? 

Toen onze cliënt voor de zoveelste keer zijn net verdiende maandsalaris in een paar uur tijd had vergokt, was voor hem de maat vol. Die gokverslaving moést hij onder controle krijgen. Zo kon het niet langer. Onze cliënt besloot daarom zichzelf in te schrijven in het Centraal Register Uitsluiting Kansspelen (CRUKS). Dit landelijk register is een middel om kansspelverslaving tegen te gaan. In dit register kunnen gegevens van verslaafden en probleemgokkers worden opgenomen. Wanneer een persoon is opgenomen in het CRUKS, mag hij of zij 6 maanden lang in geen enkel (online) casino of speelhal gokken. Alle Nederlandse (online) casino’s en speelhallen moeten spelers bij toegang controleren op een CRUKS-registratie. Deze plicht is vastgelegd in de wet.  

Even leek het door de CRUKS-registratie goed te gaan met onze cliënt, maar helaas sloeg de gokneiging al snel weer toe. Op enig moment probeerde hij toch bij verschillende casino’s naar binnen te gaan. Bij alle casino’s werd hij geweigerd vanwege zijn CRUKS-registratie. Behalve bij één casino. Meerdere keren is onze cliënt daar binnen gelaten zónder enige CRUKS-controle. Toen hij wederom al zijn geld had opgebrast en hierover voor de zoveelste keer ruzie had gemaakt met zijn vrouw, kwam hij opnieuw tot inkeer. Hij moest professionele hulp zoeken voor zijn verslavingsproblematiek. Ook was hij erg teleurgesteld en boos over de nalatigheid van het casino. Een partij die ongelooflijk veel - zo niet de meeste - invloed heeft op gokverslavingspreventie, maar de regels zomaar aan zijn laars lapt. ‘Dit kan toch niet?’, dacht onze cliënt. Hij besloot het er niet bij te laten zitten en benaderde Fyner voor hulp. 

Toen deze cliënt zijn verhaal vertelde, waren wij het al helemaal met hem eens. Het niet controleren of negeren van een CRUKS-registratie is een kwalijke zaak. Wij zeiden dan ook volmondig ‘ja’ toen deze cliënt vroeg of wij hem wilden helpen.  

 


Allereerst maakten we met cliënt inzichtelijk wat er precies was gebeurd én welke gevolgen dit met zich had gebracht. Hoe vaak was hij bij het casino geweest? Werd helemaal niet gecontroleerd bij binnenkomst of deels? Welke bedragen heeft onze cliënt vergokt? Kan hij dat bewijzen? Toen we de financiële schade inzichtelijk hadden gemaakt, praatten we uitvoerig over de emotionele impact. Het gehele gebeuren had namelijk veel meer gevolgen dan alleen financiële. Juist dit was voor onze cliënt van belang om duidelijk te maken aan het casino. 

We besloten vervolgens het casino een brief te sturen. Daarin legden we de situatie uit en stelden we het casino aansprakelijk voor de gevolgen van het niet controleren van het CRUKS-register voor cliënt. Ook maakten we melding bij de Kansspelautoriteit.  

Het casino nam in eerste instantie geen verantwoordelijkheid en wuifde zijn verantwoordelijkheid weg. Wij lieten het daar niet bij zitten. Na nog een briefwisseling, zijn we vervolgens het gesprek aangegaan met het casino. Uiteindelijk erkende het casino dat de gehele situatie met meneer niet had mogen gebeuren. Deze erkenning alsook de belofte om in de toekomst beter te controleren, waren voor onze client erg belangrijk. Het gaat namelijk in deze om meer dan alleen zijn financiële belang: verslavingspreventie in zijn algemeen en de belangrijke rol die casino’s daarin spelen. 
 
Vervolgens hebben we onderhandeld over een vergoeding en goede afspraken gemaakt. Deze afspraken zijn vastgelegd in een overeenkomst. Met ondertekening van de overeenkomst hebben we een punt gezet achter een vervelend hoofdstuk in het leven van cliënt. Hij kon weer vooruit kijken. 

 
Heb jij ook een juridisch probleem? Wij helpen je graag! Bij juridische conflicten of juist om ervoor zorgen dat alles op rolletjes loopt. Onze juristen staan voor je klaar! 

 

Auteur: Amy van de Langenberg

Blijf op de hoogte

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en krijg de scherpste juridische tips binnen.

Blijf op de hoogte

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en krijg de scherpste juridische tips binnen.

Blijf op de hoogte

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en krijg de scherpste juridische tips binnen.