De Tesla Zaak

14 dec. 2022

Bij Fyner zijn we bang voor niemand. We deinzen niet terug, óók niet als we met een grote partij te maken krijgen. Eerder hielpen we een werknemer in een arbeidsconflict met Tesla. Wij brachten de zaak weer in beweging. We vroegen Nils, senior jurist gespecialiseerd in het arbeidsrecht, meer over de Tesla-zaak.

“Ik laat mij niet afschrikken door de partij die ik tegenover me heb. De belangen van mijn cliënt, dat is wat telt.”


Waar ging de zaak over?


Een werknemer was al jaren in dienst bij Tesla als Engineer. Op enig moment raakte hij in conflict met zijn leidinggevende. De werknemer voelde zich geïntimideerd en slecht behandeld. De spanningen en emoties liepen dermate hoog op dat de werknemer zich uiteindelijk ziek meldde. Tesla weigerde mee te werken aan enige vorm van re-integratie. Tot grote frustratie van de werknemer stuurde Tesla vooral aan op beëindiging van het dienstverband. De werknemer voelde zich ondergewaardeerd en aan de kant gezet. Had hij dit nou verdiend na jaren trouw dienstverband? De bedrijfsarts stelde mediation voor. Na een eerst mislukte poging klopte de werknemer bij Fyner aan voor hulp. Hij wilde zich ten slotte niet zomaar aan de kant laten zetten.


Hoe kwam deze cliënt bij Fyner binnen?


De werknemer was behoorlijk emotioneel en radeloos. Logisch, aangezien een arbeidsconflict erg ingrijpend is. Tot cliënt’s grote frustratie lukte het hem maar niet om zelf tot een oplossing te komen met Tesla. Hoe kon hij het nou in zijn eentje opnemen tegen zo’n grote partij?


Nils, wat heb jij voor de cliënt betekend?


Het begon met luisteren naar de cliënt, écht luisteren. Daarnaast heb ik hem eerlijk geadviseerd en samen met hem realistische doelen gesteld. Een strategie bedenken waarbij je de belangen van de cliënt het beste dient, daar gaat het om.

Na iedere ontwikkeling staken we de koppen bij elkaar en evalueerden we opnieuw de gekozen strategie. Volhouden of bijstellen? Hierbij is het belangrijk om de client goed mee te nemen in het proces en de besluitvorming. Je staat er niet alleen voor; samen vorm je een team.

Als jurist is het wel zaak om de regie (over) te nemen en te houden. Zeker daar waar de spanningen en emoties hoog oplopen, is het belangrijk voor een cliënt om iemand naast hem te hebben staan die het hoofd koel houdt. Dat ik Tesla tegenover mij had maakte mij niet uit. Bij Fyner laten we ons niet afschrikken door de partij die we tegenover ons hebben. De belangen van mijn cliënt, dat is het enige wat op dat moment telt.

Meer dan eens liggen de belangen en de wensen van de werknemer en werkgever ver uiteen. Zo ook in dit arbeidsconflict. Ik heb dan ook stevig moeten onderhandelen om beide partijen dichter tot elkaar te laten komen en voor cliënt het meest optimale resultaat te behalen.

Het is ons gelukt om goede afspraken te maken en met wederzijds goedvinden uit dienst te gaan. Onze cliënt kreeg bijvoorbeeld een ruime ontslagvergoeding en zijn juridische kosten werden door Tesla vergoed. Ook regelden we een gunstige datum van uitdiensttreding om bepaalde financiële aanspraken veilig te stellen en kon cliënt terugvallen op een WW-uitkering. Bij Fyner denken we niet alleen na over doelen op korte termijn, maar hebben we ook oog voor de lange termijn.


Wat heeft Fyner voor de cliënt bereikt?


Door uiteindelijk het langslepende conflict te stoppen, heeft Fyner deze cliënt kunnen helpen. Hierdoor kon hij dit vervelende hoofdstuk afsluiten. Van een zenuwslopend, uitzichtloos conflict naar rust en duidelijkheid. Met hulp van Fyner durft deze cliënt eindelijk weer vooruit te kijken.

Heb jij ook een juridische vraag of probleem? Onze juristen staan voor je klaar. Bij juridische conflicten of gewoon om te zorgen dat alles vlekkeloos geregeld is. We helpen je graag!

Auteur: Amy van de Langenberg