Zon, zee en aansprakelijkheid: de juridische kanten van een pakketreis

4 jun 2025

Het is bijna weer zover: zomervakantie. In 2025 heeft tot op heden wel 39 procent van de op vakantie gaande Nederlanders een pakketreis via een reisorganisatie geboekt.(1) Indien een pakketreis wordt geboekt via een reisorganisatie heb je als reiziger verschillende rechten. Helaas gaat het namelijk ook wel eens mis op vakantie en dan is het fijn om goed om te hoogte te zijn. Door bijvoorbeeld een ongeluk met een bus, die is geregeld door de reisorganisatie, of gebreken aan jouw hotelkamer kan schade ontstaan. Maar wie is er nou aansprakelijk voor de schade die jij leidt tijdens een pakketreis geboekt via een reisorganisatie?

Pakketreisovereenkomst

Tijdens het boeken van een pakketreis via een reisorganisatie sluit jij met de organisator een pakketreisovereenkomst. De reis moet door de reisorganisator conform deze reisovereenkomst worden verzorgd. In de pakketreisovereenkomst wordt dan ook opgenomen dat de organisator verantwoordelijk is voor een goede uitvoering van alle diensten. De verantwoordelijk van de reisorganisator wordt niet enkel in de pakketreisovereenkomst vermeld, maar is tevens in de wet opgenomen.(2) Het maakt voor deze verantwoordelijkheid niet uit of de diensten door de organisator zelf, of andere dienstverleners worden verricht.

Indien er zich omstandigheden voordoen die niet conform uw verwachtingen zijn, dient u dit zo snel mogelijk aan de organisator te vermelden. In het geval dat het nog mogelijk is om de tekortkomingen op te lossen moet de organisator dit doen, tenzij dit onevenredig hoge kosten met zich meebrengt. (3) De tekortkomingen kunnen in bepaalde gevallen ook letsel toebrengen aan jou als reiziger. Indien de oorzaak van het letsel is gelegen in de tekortkomingen van de reisorganisator, en dus niet aan jouw eigen schuld is te wijten, kunnen de kosten, welke gepaard gaan met het letsel dat u heeft opgelopen, op de organisator worden verhaald.(4) Naast de betaling van jouw kosten moet de organisator mogelijk ook  andere maatregelen nemen. Denk hierbij aan het regelen van een nieuwe (vergelijkbare) accommodatie of een vervangend vervoersmiddel. Hiertoe is de reisorganisatie verplicht, ook als sprake is van eigen schuld. Deze kosten dienen echter wel, indien sprake is van eigen schuld, door u zelf vergoed te worden. Wanneer het letselschade betreft of in het geval dat de schade is veroorzaakt door opzettelijk of nalatig handelen van de reisorganisator, is het voor de reisorganisator niet mogelijk om verantwoordelijkheid voor schade contractueel uit te sluiten.(5)

 

Uitzonderingen

Op bovenstaande verplichtingen bestaan echter uitzonderingen, waardoor de reisorganisatie niet aansprakelijk is voor de geleden schade. De aansprakelijkheid kan worden uitgesloten mits sprake is van een van de drie gevallen:

1) Het ontstaan van de (letsel)schade is te wijten aan uw eigen schuld. U kunt hierbij denken aan het afwijken van het wandelpad en daardoor verongelukken tijdens een excursie, terwijl u meerdere keren bent gewaarschuwd door de desbetreffende gids. 

2) De (letsel)schade vindt oorzaak in diensten die niet in verband staan met de reisorganisatie. U kunt hierbij denken aan de situatie dat je zelf een excursie inplant, buiten de reisorganisatie om, waardoor je schade lijdt.

3) Er sprake is van overmacht. Je kunt hierbij denken aan een zware aardbeving of grote bosbranden in het gebied waar je reis plaatsvindt.

 

Wat moet je doen?

Het is belangrijk om zo spoedig mogelijk actie te ondernemen ingeval je schade lijdt tijdens een pakketreis. Zorg dat je direct na het ongeval (voor zover mogelijk) bewijsmaterialen verzameld. Denk hierbij aan het noteren van contactgegevens van getuigen, het maken van foto’s van de schadeveroorzakende gebeurtenis en het verzamelen van bewijs dat je medisch bent behandeld (als hiervan sprake is geweest).

Breng je reisorganisator zo snel mogelijk op de hoogte van de schade die je hebt geleden.6 Dit kan eerst informeel worden gedaan (doe dit wel altijd schriftelijk), maar zorg er tevens voor dat u binnen een korte termijn een aangetekende aansprakelijkstelling naar de reisorganisatie stuurt. Dit kunt u zelf doen, of u laat dit doen door een juridisch specialist.

Zorg ervoor dat je het beloop van uw schade nauwlettend bijhoudt en plan bij aankomst in Nederland een afspraak in bij de huisarts. Het is hierbij van belang dat je alle kosten die je maakt ten gevolge van het ongeval (denk aan parkeerkosten, eigen risico, etc.) nauwkeurig noteert en bewijsmaterialen verzamelt. Als laatste wordt aangeraden om zo spoedig mogelijk contact op te nemen met een juridisch specialist die u kan begeleiden tijdens het proces. 


[1] Algemene Nederlandse Vereniging van Reisondernemingen,‘ANVR: 4 op de 10 Nederlanders boekt dit jaar nog een vakantie’, www.ANVR.nl

[2] Artikel 7:500 sub c BW jo. 7:500 sub m BW jo. 7:504 lid 3 sub b onder 1 BW

[3] Artikel 7:510 lid 1, lid 2 en lid 3 BW

[4] Artikel 7:511 lid 1 en 2 BW 

[5] Artikel 7:513 lid 1 en 2 BW jo. 7:511 lid 5 BW

[6] Artikel 7:510 lid 2 BW 

 

Hulp nodig?

Bij Fyner kunnen we jou als reiziger helpen bij het hele proces van verhalen van geleden (letsel)schade op de reisorganisator. Daarnaast bieden wij verschillende juridische diensten, altijd passend bij jouw situatie. Neem contact op met één van onze medewerkers of vul ons contactformulier in. Wij nemen binnen 24 uur contact met je op.

 

085 – 016 38 37

intake@fyner.nl

 

Altijd op de hoogte blijven? Volg ons op Linkedin!

Blijf op de hoogte

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en krijg de scherpste juridische tips binnen.

Blijf op de hoogte

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en krijg de scherpste juridische tips binnen.

Blijf op de hoogte

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en krijg de scherpste juridische tips binnen.